Ei lasagne mitään lihaa kaipaa! Täydellinen kasvislasagne




Taas vaihteeksi pää löi tyhjää ilta-aterian suhteen, kiitos vaan kaikille Facebook ystävilleni, jotka tarjositte ihania vaihtoehtojanne :).

No koska meillä oli vuorossa kasvispäivä, olen siis päättänyt, että ainakin kaksi kertaa viikossa eletään ilman lihaa, niin ruoaksi päätyi kasvislasagne.



On muuten ensimmäinen kasvislasagne ikinä, mitä olen kokkaillut. Mutta voi pojat tämä yllätti minut, siskoni ja mieheni täysin.

Ei lasagne mitään lihaa kaipaa!


Itse keitetty kahden juuston kastike cheddar- ja emmentaljuustosta oli jo niin herkullista.

Kasviksiksi valikoitui herkkusieniä, paprikaa, kesäkurpitsaa ja tuoreita pinaatinlehtiä.

Hiukan enemmän aikaa tuo lasagnen valmistus vie, mutta lopputulos kyllä korvaa kaiken työn.




Käyttämäni vuoka on kooltaan 30 x 30.

KASVISLASAGNE 4-6:lle


Raaka-aineet:

  • Lasagnelevyjä
  • kesäkurpitsa 350 g
  • herkkusieniä 200 g
  • suippopaprika/paprika
  • pinaatinlehtiä 100 g
  • sipuli
  • 2 valkosipulinkynttä
  • 1 kasvisliemi fond  (Maggi fond cups)
  • 8 dl maitoa
  • voita 75 g
  • 3 rkl vehnäjauhoja
  • cheddarjuustoraastetta 175 g
  • emmentaljuustoraastetta 150 g
  • fetajuusto 100 g
  • miniluumutomaatteja
  • suolaa, pippuria, paprikajauhetta
  • öljyä kuullottamiseen ja vuoan voiteluun


OHJE:

Aloita pilkkomalla sipuli ja valkosipulinkynnet.

Pese ja leikkaa suippopaprika kuutioiksi.

Pese ja raasta kesäkurpitsa.

Pyyhi talouspaperilla herkkusienet ja viipaloi ne.

Laita paistinpannulle muutama rkl öljyä ja lisää sipuli, valkosipulinkynnet, viipaloidut herkkusienet sekä raastettu kesäkurpitsa. Paista niitä 3-5 minuuttia (ei tarvitse kypsyä kokonaan).

Lisää paistokseen annos kasvisliemifondi sekä pinaatinlehdet. Jatka paistamista vielä muutama minuutti.

Mausta paistos 1 tl paprikajauhetta ja ripauksella mustapippuria myllystä. Jätä paistos sivuun odottamaan.

Aseta uunin lämpötilaksi 200 astetta.

Laita paksupohjainen kattila liedelle.

Laita 75 g voita sekä 3 rkl vehnäjauhoja kattilan pohjalle.

Anna vehnäjauhojen kypsyä, mutta älä ota väriä. Sekoita kastikepohjaa.

Lisää maitoa voi-vehnäjauhoseokseen vähitellen ja kokoajan sekoittaen. Anna hetki kiehua ja saostua.

Mausta kastiketta 1 tl suolaa ja ½ tl valkopippuria.

Lisää lopuksi kastikkeeseen puolet cheddar- ja emmentaljuustoraasteesta. Sekoita niin kauan, että juusto sulaa.

Voitele uunivuoka öljyllä.

Laita 2-3 kauhallista juustokastiketta vuoan pohjalle.

Lado seuraavaksi lasagnelevyt päälle.

Lisää puolet kasvispaistoksesta ja murustele puolet fetajuustosta.

Laita seuraava kerros lasagnelevyjä.

Lisää 2-3 kauhallista juustokastiketta ja loput kasvispaistoksesta sekä fetajuustosta.

Asettele viimeinen kerros lasagnelevyjä ja kaada loput juustokastike päälle.

Ripottele loput cheddar- ja emmentaljuustoraasteesta kastikkeen päälle.

Leikkaa miniluumutomaatit halki ja asettele ne päällimmäisiksi lasagnevuokaan.

Paista kasvislasagne 200 asteisessa uunissa alatasolla noin 40 minuuttia.


Lisukkeeksi maistuu punajuuriviipaleet, rukolan versot/vihreä salaatti.

2 kommenttia:

  1. Niin herkullisen näköinen ja kuuloinen resepti : ) Ja mikä parasta, tähän saa upotettua jääkaapin juuston jämät ja nahistumassa olevat vihannekset!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heissan ja juu, olet niin asian ytimessä, vihanneslaatikostahan ne nämäkin lasagnen täytteet löytyivät. Eihän tämä mikään kevyt ruoka tuon juuston takia, ole, mutta niin hyvää :).

      Poista

seuraa blogit.fi

Mukana

mukana

mukana
Keski-Uudenmaan blogit Kublo

Pinterest

Herkkusuu.fi - Parhaat ruokablogit

Follow by Email

Sisällön tarjoaa Blogger.

Hae reseptejä

aamiainen aamupala aasialainen alkuruoka aurajuusto basilika broileri broilerin jauheliha Crock-Pot fetajuusto fish&chips friteeraustaikina frittimuikku glaseerattu gluteeniton gluteeniton leipä grillattu grillaus hampurilaiset hedelmä helppo helppo ja nopea hunaja härkis illallinen iltapala intialainen kanaruoka intialainen lohicurry italialaiset lihapullat itsetehty juusto jauheliharuoka juhlaruoka juhlat. suolainen leivonnainen juusto juustokastike juustoraaste jälkiruoka jättikatkaravunpyrstö kaaliruoka kakku kala kala-ateria kala-ateria- lohi kalakastike kalakeitto kalapihvit kalapuikko kalaruoka kalkkuna kampelafile kana-ateria kana-ateria. broilerin siivet ja nuijapalat kanaruoka kasvisruoka katkarapu kebabvartaat keitetyt lihapullat keitot keittoruoka keksi kesäkurpitsa kesäkurpitsa gazpacho kesäkurpitsa-pinaattivohveli kesäkurpitsacannellonit kevyttä kirjolohi kookosmaito kukkakaali kylmäsavulohi kylmäsavulohikakku lampaankääpä leipätikut leivonta lihapata lihaperunavuoka lihapullat liharuoka lime lisuke lohifilee lohikeitto lohinuget lohipasta lohitartar lohitortilla lounas makea leivonnainen mandariinikeksi mantelinen suklaabanaanivohveli marinoidut päärynät marinoidut silakkafileet marinoitua punasipulia marja-aronia mozzarella opas tasapainoiseen ja pysyvään ruokavalioon paprika patonki pekoni peruna peura peuralihapullat peuran jauheliha peuran jauhelihapihvit peuran sisäpaisti peuranliha kääryleet peuranlihapullat peuranpaisti piirakka pimientos de padron. täytetyt pikkupaprikat possu possun ribsit possun sisäfile puikulaperuna pulla pullakakku purjo pääruoka reseptit riista teriyaki tuorejuusto vähähiilihydraattinen

Hae tästä blogista

tykkää myös Facebookissa

liity blogini lukijaksi tästä