KAHDEN VIIKON ENERGIAA LISÄÄVÄ TEHOSTARTTI RESEPTEINEEN, OSA 5, VIIMEISET 2 PÄIVÄÄ



Hip hurraa, aivan mahtavaa, se on perjantai ja vieläpä aurinkoinen sellainen. Ulkona on niin kaunista ja ympärillä puhdasta uutta lunta, tosin pakkasta on mulle vähän liikaa (-13*).

Hip hurraa muutenkin. Olen niin iloinen, kun aloitin tämän tehostartin, sillä olen jo nyt (vaikka aikaa kulunut vain 2 viikkoa) niin eri ihminen. Mä jaksan enemmän, olen kiinnostunut ja jopa innostunut. Se on paljon se!


Painoa on pudonnut peräti 4,2 kiloa (toivottavasti jo pieni osa siitä on rasvamakkaroitani), aika huimaa, vai mitä? Olen kyllä pitänyt tiukkaa linjaa ja noudattanut tämän pari viikkoisen aikana tunnollisesti ohjeita. 

Liikuntaa en ole vielä lisännyt, vaikkakin nyt tulevana sunnuntaina on tarkoitus mennä elämäni ensimmäiselle Fascial Method tunnille, jännää.

Jatkoa tähän (toivottavasti) pysyvään elämänmuutokseen tulen jatkamaan ihan taatusti, sen olen luvannut pyhästi itselleni ja nyt teille. Toukokuussa toivottavasti tapaan peilin edessä onnellisen, terveen ja solakamman itseni.


Ajattelin ensin noudattaa 5/2 dieettiä, mutta nuo kaksi paastopäivää ovat kyllä melkoisen rankkoja (vain 500 kcal/päivä), joten luulenpa, että jatkan näillä ohjeilla mitä olen nytkin noudattanut, tosin hiilareita pitää alkaa lisäämään ruokavalioon (oikeesti ainut asia mitä olen kaivannut, on pasta).
Toivottavasti sinä ihana lukijani ja tukijani olet saanut näistä kahdesta viikosta myös itsellesi energiaa sekä iloa ja ennen kaikkea terveellisemmän tavan syödä. Ja mikä parasta, ei tarvitse puputtaa pelkkää salaattia/tonnikalaa/raejuustoa/rahkaa, sillä vaihtoehtoja hyvin syömiselle on paljon. Varmasti tulen jatkossa laittamaan lisää reseptejä blogiin, joten tervetuloa katsomaan ja kommentoimaan.


Viikonlopun reseptit on tehty vähän sillä silmällä, että palkitaan itsemme. Olemme sen ansainneet! Kuitenkin kalorimäärät ovat edelleen annetuissa rajoissa. Sunnuntai-aamun kauravohvelit voit paistaa myös lettupannulla (tosin silloin joutuu käyttämään paistorasvaa, mutta muista siinäkin kohtuus).  Lauantai-illan pähkinäiset kanavartaat voit paistaa kaikki kerralla ja syödä kylmänä seuraavana päivänä tai jätä marinadiin jääkaappiin ja grillaa loput vasta sunnuntaina.



Ja nyt resepteihin:

PÄIVÄ 6

A: Auringonnousu smoothie (ohje edelliseltä viikolta)

2 ½ dl mantelimaitoa, noin 3 dl jäisiä mansikoita, 1 banaani (pieni), n. 200g cantaloupemelonia (punnittu ilman kuoria ja siemeniä), ½-1 dl vettä, 2 rkl neitsytöljyä.

Kaada mantelimaito sekä jäiset mansikat smoothiekoneeseen (kannattaa käyttää jäämurskaohjelmaa jos löytyy) ja soseuta. Lisää sitten pieni banaani sekä meloni ja öljy. Soseuta ja lisää kylmää vettä tarpeen mukaan.

L: Savukalasalaatti 2:lle (ohje edelliseltä illalta)

300g savukalaa, lehtisalaattia (reilu puolikerää), pätkä kurkkua, 1 pieni porkkana, 2 tomaattia/10 kirsikkatomaattia, 1 avokado, 2 keitettyä kananmunaa, 1 dl raejuustoa, 1/2 dl karpaloita/puolukkaa, yrttejä (esim, persilja, tilli, basilika).

Revi salaatti, pilko kurkku, tomaatti, avokado lisää salaattin, kuori porkkana ja vedä kuorimaveitsellä siitä lastuja. Pieni kananmunat kahteen osaan, lisää raejuusto ja karpalot. Valmista kastike.

Kastike: 3 rkl neitsytoliiviöljyä, 1 tl hunajaa, 1/2 sitruunan mehu, ripaus pippuria ja suolaa

V: hedelmä

P:  Grillattuja pähkinäkanavartaita  (4 annosta), vihreää salaattia ja keitettyä parsaa

800g broilerin ohutleikkeitä, 8 varrasta tai bambutikkua (muista laittaa likoamaan väh. 15 minuutiksi)

Marinadi: 2 rkl soijakastiketta , 1 rkl öljyä,  1 valkosipulinkynsi, ½ tl kurkumaa

Sekoita kaikki aineet keskenään, leikkaa broilerin ohutleikkeet pituussuunnassa kolmeen osaan ja laitat kanat marinoitumaan vähintään ½ tunniksi.

Tee sillä välin pähkinäkastike.

Pähkinäkastike: 1,5 dl Estrella roasted peanut, huom eivät sisällä suolaa!, 1 valkosipulinkynsi, ½ sitruunan mehu, ½ dl hyvää öljyä (esim neitsyoliiviöljy), ½ dl vettä, ½ tl suolaa ja ripaus chiliä.

Laita kaikki aineet tehosekoittimeen ja soseeksi. Kastike säilyy kylmässä noin viikon.

Aseta uunin lämpötilaksi 220 ja käännä grillivastuksille.

Pujota 3 leikattua broilerin palaa yhteen tikkuun ja laita tikut uunipellille leivinpaperin päälle. Kun vartaat on valmiit, grillaa vartaita ensin 10 minuuttia, ota pois uunista ja käännä ja jatka paistamista vielä noin 8 minuuttia.
Tarjoa vartaat (2 varrasta/annos) vihreällä salaatilla, parsakaalilla ja pähkinäkastikkeen kera.

I: Kainuun juustoleipää (noin 80g /annos) ja tuoreista luumuista keitettyä hilloa

Luumuhillo:  7-8 luumua, 1 rkl ruokosokeria (tai hunajaa) ½ dl vettä
Pese luumut, puolita ja poista kivet. Laita puolikkaat kattilaan, lisää vesi sekä ruokosokeri.  Anna kiehua hiljalleen noin 10 minuuttia.

Leikkaa pala juustoa lautaselle tai ota vaikka tähtimuotilla palat lautaselle (saa vähän silmän iloakin) ja lisää päälle 2 rkl luumuhilloa. Juustoleipää voit toki hiukan lämmittää pannulla ja jos luumuhillo ei kiinnosta ja sulla on pakkasessa lakkoja, niin syö sitten niillä.

PÄIVÄ 7

A: Kauravohvelit, rahkavaahto ja marjoja

2 banaania, 2 dl kaurahiutaleita, 2 tl leivinjauhetta, 1 dl kauramaitoa/soija/tavallista sekä 2 kananmunaa

Laita banaani, kaurahiutaleet, leivinjauhe sekä maito tehosekoittimeen, aja soseeksi ja lisää lopuksi kananmunat ja sekoita vielä massaa.

Rahkavaahto: 1,5 dl maitorahkaa, tilkka kauramaitoa (mikä vaan käy)  ohentaaksesi rahkaa, 1-1,5 tl hunajaa

Kuumenna vohvelirauta ja paista vohvelit (käytä tarvittaessa rasvaa, itse en tarvinnut). Jos et omista rautaa paista lettupannulla.
Tarjoa rahkavaahdon ja marjojen kera.

L:  Grillatuja pähkinäkanavartaita ja vihersalaattia (ohje edelliseltä päivältä)

V:  manteleita/pähkinöitä

P: Tomaatti-paprikakeitto  (4 annosta) ja raejuustoa

1 tlk (400g) kuorittuja tomaatteja, 1 tlk (500g) paseerattua tomaattia YRTTI, 1 sipuli, 2 valkosipulinkynttä,  1 punainen paprika, 1 kanafondi, 1,5 rkl öljyä, ¼ tl sokeria, mustapippuria myllystä, 0,4 dl vettä

Silppua sipuli sekä valkosipulinkynnet. Mittaan kattilaan 1,5 rkl öljyä ja kuullota sipuleita muutama minuutti. Pese paprika ja leikkaa pieneksi, laita sipuleiden sekaan ja jatka kuullottamista vielä pari minuuttia.
Kaada kummatkin tölkit (kuorittu tomaatti sekä paseerattu tomaatti yrtti) kattilaan ja lisää vielä 4 dl vettä ja kanafondi sekä ¼ tl sokeria ja hiukan mustapippuria myllystä. Anna keiton hiljalleen kiehua 15 minuuttia.  Soseuta ja tarjoa raejuuston kera. Voit lisätä päälle vielä 1 tl neitsytoliiviöljyä.



I: hedelmä


HYVÄÄ VIIKONLOPPUA JA ENERGISTÄ TALVEN JATKOA SINULLE <3

JA KIITOS ROHKAISEVISTA JA KANNUSTAVISTA PALAUTTEISTA! NIITÄ ON KIVA SAADA AINA LISÄÄ <3

TÄÄLTÄ LÖYDÄT AIKAISEMMAT POSTAUKSET:  OSA 1   OSA 2  OSA 3  OSA 4  

7 kommenttia:

  1. Ihania reseptejä viikonlopuksi😋💕👌

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Sirkku <3 eikö olekin, pelkkää herkuttelua koko viikonloppu :).

      Poista
    2. Kiitos herkullisista ohjeista! Inkiväärishotti aloittaa päivän pirteästi. Resepteistä kevyet, maukkaat keitot jäävät pysyvästi käyttööni. Painokin on kivasti pudonnut nälkää tuntematta parin viikon aikana. Jatketaan samaan malliin kevättä kohti :)

      Poista
    3. Hei Paula kiva kuulla ja tosiaan nuo sosekeitto valmistuvat nopeasti ja maistuvat kyllä hyviltä 😊. Hyvää ja energistä jatkoa sinulle 😘

      Poista
  2. Hei Sari! Tämä postaus sarja on ihan mahtava, täyskymppi! 👌
    En päässyt vielä tammikuussa mukaan monien tapahtumien johdosta. No mutta täältä sinun blogistasi nämä ohjeet ja reseptit löytyvät jatkossakin. Iso kiitos sinulle! 💖

    VastaaPoista
  3. Kiitos hyvistä kahden viikon ohjeista, on ollut helppo aloittaa kevennetty alkuvuosi. Näistä jää tulevaisuuden kokkailuihinkin hyviä uusia reseptejä kuten helpot parsaaali- ja kukkakaalikeitot joita tulen tekemään vielä monesti. Vihersmoothiet ja tuorepuurot jäävät myös uutena listalle, en tiedä miksi en ole aikaisemmin tehnyt näitä. Nyt vain jatketaan kevyellä linjalla. Vielä kiitokset ohjeista ja kauniista kuvista jotka houkuttelevat kokeilemaan reseptejä.

    VastaaPoista
  4. Mitä, mitä, mitä täällä blogissa on tapahtunut sen jälkeen, kun olen viimeksi täällä noin viikko sitten käynyt :)? Banneri on eri näköinen ja teksti on muuttunut. Blogi on nyt jotenkin raikkaamman oloinen ja tekstiä on helmpompi lukea. Vau! Hyvä sinä!

    Ja hei kiitos upeista resepteistäsi <3. Inkiväärishotit ja smoothiet ovat jääneet itselleni tavaksi ja tuorepuuroakin olen sekoitellut useaan kertaan. Kaikki tämä on todella paljon rouvalta, joka ei päivällä tahdo muistaa syödä säännöllisesti. Tänks <3!

    VastaaPoista

Seuraa myös intagramissa

mukana

Mukana

mukana

mukana
Keski-Uudenmaan blogit Kublo

resepti arkisto

Follow by Email

Sisällön tarjoaa Blogger.

Hae reseptejä

Hae tästä blogista

tykkää myös Facebookissa

liity blogini lukijaksi tästä