KAHDEN VIIKON ENERGIAA LISÄÄVÄ TEHOSTARTTI RESEPTEINEEN, 2. OSA , LOPPUVIIKKO


Heissan! Miten ensimmäiset 4 päivää on sinulta sujunut ja olethan muistanut juoda tarpeeksi vettä? 

Vaikka yleensä en ole nauttinut aamupalaa, tuo aamusmoothie on maistunut kyllä ja jos totta puhutaan, niin oikein odotan sitä! 



Ehkä tuon välipalan nauttiminen on vielä hiukan pakkopullaa, mutta muuten on sujunut oikein hyvin ja ilman päänsärkyjä ja vatsakin on toiminut hyvin J. Toivottavasti sinullakin on mennyt vähintään yhtä hyvin <3 ja kirjoita ihmeessä kokemuksistasi tämän kuurin merkeissä.



Tässä seuraavat 3 päivää (perjantai, lauantai ja sunnuntai) ja linkki ensimmäisille 4 päivälle



5. PÄIVÄ

A: Auringonnousu smoothie 2:lle

2 ½ dl mantelimaitoa, noin 3 dl jäisiä mansikoita, 1 banaani (pieni), n. 200g cantaloupemelonia (punnittu ilman kuoria ja siemeniä), ½-1 dl vettä, 2 rkl neitsytöljyä.

Kaada mantelimaito sekä jäiset mansikat smoothiekoneeseen (kannattaa käyttää jäämurskaohjelmaa jos löytyy) ja soseuta. Lisää sitten pieni banaani sekä meloni ja öljy. Soseuta ja lisää kylmää vettä tarpeen mukaan.

L: Broilerin fileeleike, salsaa, keitettyä parsaa (ohje 4.päivä kohdalla)

V: omena

P: Munakoisopizzat 4 annosta (yksi annos 3 munakoisoviipaletta), vihreää salaattia kurkulla 

3 munakoisoa, suolaa, 1 sipuli, 2-3 valkosipulinkynttä, 1 rkl öljyä, 350g kanan fileejauheliha (Atria), 1 tlk (Pirkka) paseerattu tomaatti yrtti, 1 tl garam masala maustetta, 1 tl savupaprikaa jauhettuna, veitsenkärjellinen suolaa ja cayennepippuria, noin 80g parmesan juustoraastetta ja hiukan feta/sinihomejuustoa (jälkimmäiset juustot voit toki jättää pois, lisää silloin parmesan juustoraasteen määrää).

Pese, kuivaa ja leikkaa munakoisot pitkittäin 4 osaan (huom. ensiksi leikkaa munakoisoista sivut tasaiseksi, että ne pysyvät hyvin leivinpaperin päällä. Kun munakoisot on siivutettu, ripottele niiden päälle suolaa, jotta ne alkavat ”itkemään”, näin saadaan liika vesi pois, itketä noin 15 minuuttia.

Aseta uunin lämpötilaksi 200 astetta.

Pyyhi talouspaperilla vesi ja suola munakoisosiivujen päältä, mittaan lasiin 1 rkl oliiviöljyä ja sivele kevyesti sudilla munakoisoja. Paista siivuja uunin keskitasolla noin 15-20 minuuttia.

Leikkaa sipuli ja valkosipulinkynnet pieneksi ja lisää paistinpannulle 1 rkl öljyä, kuullota sipuleita muutama minuutti. Lisää joukkoon kanan fileejauheliha ja paista kypsäksi.

Kaada pannulle tölkillinen paseerattua yrttitomaattia, lisää 1 tl garam masalaa sekä savupaprikaa, anna kiehua reilu 5 minuuttia. Maista ja mausta ripauksella cayennepippuria ja suolaa, jos tarpeen. Siirrä sivuun.

Kun olet esipaistanut munakoisot, niin ota pois uunista ja jaa tomaatti-jauhelihapaistos niiden päälle. Lopuksi ripottele vielä parmesan juustoraastetta sekä fetaa/sinihomejuustoa. Paista vielä 10-15 minuuttia.

Lopuksi voit ripotella päälle karpaloita, puolukkaa tai granaattiomenan siemeniä. Nauti vihreän salaatin kera.

I: kourallinen pähkinöitä/manteleita





6.PÄIVÄ

A:  Aurinkosmoothie 2:lle

2 porkkanaa, 1 appelsiini, 2 1/2 dl mantelimaitoa, 1,5 dl maitorahkaa, 4 rkl runsaskuituisia kaurhiutaleita, 1 tl kurkkumaa

HUOM!  Laita 1 dl cashew pähkinöitä tilkkaan vettä jääkaappiin iltaa varten.

L:  Savukalasalaatti 2:lle tai  eiliseltä jääneitä munakoisopizzoja vihersalaatilla.

Savukalaa 300 g (lohi, siika) salaattia, tomaattia, kurkkua, 200g raejuustoa.
Kokoa salaatti ja ripottele päälle hiukan suolaa, pippuria, sitruunamehua sekä neitsytoliiviöljyä, halutessa voit sekoittaa öljyn ja sitruunamehun muutamaan ruokalusikalliseen turkkilaista jogurttia salaattikastikkeeksi.

V: päärynä/omena

P: Parsakaali-päärynäkeitto 4 annosta ja keitetty kananmuna

500g parsakaalia, 1 pieni sipuli silputtuna, 1 päärynä, 0,8 dl vettä, 1 kana fondi, 1 dl vedessä liotettuja cashewpähkinöitä.

Pilko parsakaalin varsi pieneksi, mittaa vesi kattilaan ja keitä varsipaloja pari minuuttia. Lisää sitten loput parsakaalit, kuorittu päärynä, sipulisilppu, kana fondi sekä cashewpähkinät. Keitä reilu 10 minuuttia, kunnes parsakaalit ovat kypsiä. Soseuta ja nauti keitetyn kananmunan kera.

I:  Ananasrahka 2:lle

200g maitorahkaa, 160g mielellään tuoretta ananasta (purkki ananas omassa mehussa), 1/2-1 dl bonne trooppinen sose/pieni piltti purkki esim. mango, noin 16 mantelia tai cashew pähkinää.

Mittaa kulhoon rahka, leikkaa ananas pieniksi paloiksi, lisää sekaan bonne sosetta/piltti, sekoita ja murskaa päälle mantelit/pähkinät. Nauti kylmänä.




HUOM! VALMISTA AAMUN TUOREPUURO EDELLISENÄ ILTANA JÄÄKAAPPIIN





7. PÄIVÄ

A:  Tuorepuuro sitruksilla, punaherukoilla ja pähkinöillä 2 annosta

4 dl kauramaitoa (makeuttamaton), 1,5 dl rahkaa, 2 dl Myllärin kuituinen kaurahiutale. Sekoita keskenään ja laita yöksi jääkaappiin (väh. 3 tuntia).
Jaa tuorepuuro kahteen kulhoon.

Viipaloi päälle appelsiinia/verigreippiä/sitruunaa, lisää punaherukoita, kaada puuron päälle 1/2 dl bonne trooppinen sosetta ja murskaa päälle vielä pähkinöitä/manteleita noin 6-8kpl/annos.


L: Parsakaali-päärynäkeitto ja keitetty kananmuna (ohje edelliseltä päivältä)

V: rasvatonjogurtti/piimä/viili/raejuustoa

P: Grillattu porsaanleike chimichurrikastike, sieniä ja wokkivihanneksia 

noin 150g/syöjä porsaan ulkofilettä, 1 rasia herkkusieniä, 2 punasipulia, 200g wokkivihanneksia/syöjä, öljyä ja 1-2 rkl soijakastiketta

Kastike: 1 1/2 dl persiljaa silputtuna, 1/2-1 mieto chili, 2 valkosipulinkynttä, 1 dl neitsytoliiviöljyä, 1/4 dl punaviinietikkaa, 1/4 tl suola, 1/2 tl paprikajauhetta. Tämä kastike riittää ainakin 4:lle ja säilyy jääkaapissa reilun viikon hyvänä.

Ota liha huoneenlämpöön. Valmista ensin kastike.

Mitta kaikki kstikeaineet mixeriin ja aja hienoksi. Laita sivuun ja anna tekeytyä. 

Nuiji pihvit ohuiksi "lehtipihviksi" muovipussin sisällä.
Puhdista herkkusienet ja viipaloi ne, viipaloi myös punasipuli. Laita pannulle 2 rkl öljyä ja paista ensin siivutetut herkkusienet ja sipulit noin 5 minuuttia ja lisää wokkivihannekset, anna paistua rauhassa.

Ota toinen pannu ja kuumenna 1 rkl öljyä, grillaa noin 1 1/2 minuuttia kummaltakin puolelta kuumalla pannulla. Sivele päälle reilusti chimichurrikastiketta.
Paista yksi possunleike myös maanantain lounaaksi  salaatin kera nautittavaksi tai vaihtoehtoisesti tehdään munakas lounaalle 
I: Ananasrahka (ohje edelliseltä päivällä)




Muista tarkistaa, että inkiväärijuomaa riittää myös ensi viikolle ja tuhannesti tsemppiä seuraavalle viikolle :).

LINKIT SEURAAVIIN OSIIN: OSA 3 ... OSA 4


6 kommenttia:

  1. Smoothieita on täällä kiskottu kaksin käsin. Tykkään niitä tehdä jääkaappiinkin valmiiksi, niin poika saa heti koulusta tultuaan jotain masuunsa.
    Herkkuruokia ja ihanaa, että tää juttu toimii sulla <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Smoothiet ovat kyllä tällä hetkellä se ruoka, mitä odotan eniten, miten ne voikin maistua niin hyvälle!
      Iloa ja valoa sinunkin päiviisi ihana Outi <3.

      Poista
  2. Oi nam! Ihania ohjeita taas. :) Smoothiet ja keitot on kyllä niin herkkua nyt. :) Mukavaa viikon jatkoa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi miten kauniisti kirjoitat, olet ihana <3. Mutta oikeesti hyvin nukutun yön jälkeen ja kun turvotus on laskenut, mä olen täynnä energiaa, tästä on hyvä jatkaa.
      Iloa ja valoa myös sinun päiviisi Kaura <3.

      Poista
  3. En kestä, nyt pöljäännyn <3. Kun oma mielikuvitukseni on täysi nolla keittiössä, hullaannut nyt erityisesti smoothie- ja tuorepuurovinkeistäsi. Sama mustaherukka-lehtikaalismoothie ja peruskaurapuuro tulevat jo korvista ulos.

    Tsemppiä tehostarttiin! Hengessä mukana, koko ajan <3.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heissan ihanainen, voi miten kiva kuulla jos löydät täältä itsellesi/ruokavalioosi jotain vaihtelua.
      Ja kiitos toivotuksista, mä heräsin tänä aamuna jo uutena ihmisenä, jee!
      Mukavaa loppuviikkoa sinulle ihanainen <3.

      Poista

Seuraa myös intagramissa

mukana

Mukana

mukana

mukana
Keski-Uudenmaan blogit Kublo

Follow by Email

Sisällön tarjoaa Blogger.

Hae reseptejä

Hae tästä blogista

tykkää myös Facebookissa

liity blogini lukijaksi tästä